Ak by som bol CMO, investícia do server-side trackingu (sGTM) by bola pravdepodobne najlepším rozhodnutím, ktoré by som tento rok urobil. 👍
✳️ Čo to je a ako to funguje?
Server-side GTM predstavuje hybridný prístup k trackingu. 💡
Google Tag Manager musíte mať na stránke stále, tak ako doteraz. Kľúčový rozdiel spočíva v tom, ako sa odosielajú údaje do systémov, ako napr. Meta, Criteo alebo Google Analytics.
Pri sGTM sa všetky dáta preposielajú cez subdoménu vašej hlavnej domény (napr. sgtm.webanalytics.sk), čo prináša niekoľko výhod (viď nižšie) a otvára nové možnosti (viac o tomto nabudúce). 😊
✳️ Má to zmysel riešiť?
Server-side tracking nie je len o zvýšení % zatrackovaných eventov. Oveľa silnejší argument v prospech sGTM je podľa mňa presnejšie vyhodnotenie toho, čo vám funguje a čo nie. 🤓
Predstavte si nasledujúcu situáciu:
👉 Janka klikne na vašu reklamu na Facebooku, pridá si do košíka nejaký produkt, ale nákup nedokončí.
👉 O pár dní neskôr sa Janka vráti cez branded search kampaň na Google Ads a tentoraz už nakúpi.
Všetko fajn, až na to, že Janka dostala minulý mesiac na narodeniny iPhone. 😅
So sGTM uvidíte obe sessions spojené pod rovnakým userom a viete Jankin nákup priradiť k pôvodnej kampani. 💡
Bez sGTM by ste videli dve sessions od dvoch zdanlivo rôznych userov, čo by viedlo k nesprávnym záverom o účinnosti vašej kampane na Facebooku. 🙊
Takto môžete strácať peniaze, bez toho, aby ste si to uvedomovali – nesprávnym priradením konverzií a podhodnocovaním efektu niektorých kampaní.
✳️ Má to aj nejaké nevýhody?
Áno, asi ako všetko.
sGTM nie je zadarmo. Je treba počítať s nákladmi na prevádzku servera – zvyčajne okolo 50 EUR mesačne, v závislosti od návštevnosti vašej stránky + nastavenie a hlavne testovanie tiež nie je úplne triviálna (a lacná) záležitosť.